Ship Administrative Officer? Jawatan
apa tu? Pernah dengar Pegawai Pentadbiran Kapal?
Pasti
ramai yang tertanya-tanya apa jawatan Ship Administrative Officer atau (Pegawai Pentadbiran Kapal) di atas
kapal? Ship
Administrative Officer (Pegawai Pentadbiran Kapal) atau lebih dikenali dengan "AO" di atas kapal
adalah salah satu jawatan yang diperkenalkan oleh MISC Berhad. Jawatan AO ini
seharusnya dimasukkan ke dalam safe manning memandangkan keperluan seorang AO
amatlah penting dalam membantu Kapten mengemaskini segala pentadbiran kapal dan
memenuhi requirment Port.Kapten banyak dibebani dengan dokumen yang banyak yang tidak perlu.
Ship
Administrative Officer / Chief Steward
Cook
Steward
Sesetengah kapal mempunyai Chief Steward untuk menjadi ketua dibahagian Sajian tetapi tidak membantu Kapten dalam urusan pentadbiran kapal. Untuk bekerja sebagai AO, lepasan ijazah universiti atau kolej dalam apa jua bidang boleh memohon sekiranya ada kekosongan.
Memang
diakui tugas seorang Kapten di atas kapal amatlah berat. Kapten kapal bertanggungjawab
ke atas semua anak kapal dan kapal bersesuaian dengan gaji yang diterima.Saban
hari, Kapten akan menerima email yang banyak dari semua dept, Class, Port
Authority dan Agent.
Waktu bekerja seharian dihabiskan
dengan menbalas email sahaja.Di sini amatlah penting bagi seseorang AO memahami
tugas sebagai AO kerana perancangan yang teliti amatlah penting bagi memastikan
semua tugas selesai. Oleh sebab itu, AO digelar Master Secretary oleh anak
kapal.
Tidak dinafikan ada Kapten yang stress
dengan beban tugas jikalau AO hanya mengikut arahan tetapi tidak memahami tugas
dia.Seorang AO harus berdikari dan tidak menunggu arahan dari Kapten untuk
melakukan tugas dan perlu ada senarai tugasan yang perlu dibuat.Setiap kali
sign on, tugas seorang AO adalah sama dan mungkin ada penambahan jika ada
requirement yang baru dari port, class dan office circulars.Jadi perancangan
awal dalam kerja bukanlah satu masalah.
Sesetengah Kapten inginkan AO bertugas
mengikut waktu yang ditetapkan, tetapi penulis sebagai bekas seorang AO
menerangkan tugas AO adalah 24 jam melainkan berada di open sea waktu bekerja
8.00 pagi hingga 5.00 petang boleh diguna pakai.Ibarat celik mata Kapten, AO
harus bangun dan standby. Selalunya ini adalah AO yang menunggu arahan dari
Kapten.
Namun bukan semua Kapten begitu.Kapten
dan AO haruslah serasi dalam kerja pentadbiran diatas kapal.Bergaduh mulut dan
bertekak adalah perkara biasa dalam mempertahankan pendapat.Tetapi setiap kerja
haruslah dilakukan secara profesional.Malahan AO sendiri pun pernah beberapa
kali dimarah oleh Kapten atas sebab melakukan kesalahan dalam dokumen.Pada
mulanya agak terasa kerana kesalahan itu dilakukan oleh Kapten sendiri walaupun
pernah ditegur oleh AO.Namun ini adalah asam garam semasa bertugas.
Bila ditugaskan dikapal kedua, masalah
yang serupa atau pernah terjadi takkan berulang lagi kerana kita telah memahami
kesan dari kesilapan tersebut.Malahan AO diberikan kepercayaan sepenuhnya oleh
Kapten dalam mengemaskinikan dokumen di atas kapal dan berhubung dengan Port, Agent
dan Class. AO bukan setakat membantu Kapten tetapi harus bijak membuat
keputusan bila diperlukan.
Bagi AO yang mempunyai planning kerja
dan semuanya dikemaskinikan tanpa perlu menunggu arahan, Kapten akan lebih
bertolak ansur dan memberi kelonggaran dari segi kerja.
Semasa Monthly Meeting, AO akan
bertindak sebagai secretary mencatat minute meeting serta penghubung antara SMT
(Senior Mgmt team iaitu Kapten,Chief Eng,Chief Officer dan 2nd Eng) dan
anak-anak kapal yang lain.Semua akan di[panggil untuk berbincang dan menyuarkan
pendapat.Bagi penulis, setiap meeting harus ada "Teh Tarik" dan kopi
serta sedikit kudpan.Ini akan lebih mengeratkan hubungan sesama anak-anak
kapal. Ketika ini lah semua issue berkaitan kerja,kapal,kebersihan,training,drill,makanan
dan accomodation dibincangkan.
Apa yang menarik tentang AO dan
Electrical Engineer, mereka tidak termasuk dalam safe manning dan tidak
memerlukan COC untuk bekerja di atas kapal cargo/container.Cukup sekadar
menjalani kursus asas sebelum bekerja di atas kapal seperti - Basic Safety
Training,Personal safety , Survival Craft/Rescue Boats, Tanker Familiarization
dan mempunyai Buku Pelaut / ID Pelaut.Bila
semuanya lengkap, pergi ke Klinik yang mempunyai doktor diiktiraf oleh Jabatan
Laut untuk Medical Check up dan Vacination/Cholera.
Seharusnya,
AO juga mempunyai Food Handling Certs dan suntikan Typhoid kerana sebagai ketua
Sajian haruslah mempunyai ilmu berkenaan dengan penjagaan dapur, frost dan
defrost, kebersihan dan memastikan provision yang sampai menepati mutu.
Tugas
AO adalah:
- bertanggungjawab mengemaskinikan
segala dokumen dan memastikan memenuhi segala requirement dari sesebuah Negara
/ port sebelum berlabuh.
-merupakan ketua kepada Bahagian Sajian
(Catering Dept).Di atas kapal ada terbahagi kepada Deck, Engine dan Sajian
Makanan (catering Dept).
- Memandangkan AO melaporkan terus
kepada Kapten, AO juga ditugaskan untuk memberikan kaunseling kepada anak-anak
kapal.
-Juru acara bagi semua majlis di atas
kapal seperti sambutan Hari Raya,Tahun Baru Cina, Deepavali dan jamuan makan.
-duta kecil negara yang membawa nama
syarikat kerana semasa Port Clearance, AO akan berurusan dengan
Port State control, Imigration, Custom dan Agent. Penampilan dan cara bercakap
amatlah penting. Kapten akan berada disebelah untuk membantu sekiranya
diperlukan.Perasaan takut tetap akan agar tidak ada masalah dalam dokumen untuk
masuk port.
Secara
peribadi, semasa bekerja diatas kapal memang menyeronokkan kerana sambil
bekerja dapat melancong ke negara orang.Selain dikecualikan membayar cukai,
gaji yang diterima juga lebih berbanding didarat.
Setelah
bekerja 6 bulan, bila tiba masa "sign off" atau bercuti selama 3
bulan bagi pegawai dan 1 1/2 bagi Ratings. Itulah masa yang dinantikan kerana
waktu bercuti telah dibayar setiap bulan dalam gaji.Tiada apa yang perlu
difikirkan dan hanya bercuti serta berjumpa dengan keluarga / rakan-rakan.
Amat
jarang pelaut berhenti kerja melainkan pelaut itu tidak berpuas hati dengan
majikannya sama ada dari segi standby pay, early joining pay dan leave pay.Bila
bekerja selama 6 bulan, secara automatik semua anak-anak adalah keluarga kita
selama 6 bulan.Oleh sebab itu dunia Pelaut adalah dunia yang kecil dan pasti
ada yang akan mengenali ada walaupun bersara sebagai pelaut.
Catatan ini akan bersambung nanti
dengan bercerita berkenaan kemudahan penginapan dan bersukan di atas kapal.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDelete