Tuesday 19 February 2013

Cara memohon Panama Certificate of Endorsement





Memandangkan Penulis sentiasa berhubung dengan Panahon Marine Surveys Services Pte. Ltd. Company telah dilantik untuk menguruskan COC Panama beralamat di Singapore, penulis ini berkongsi ilmu dengan Pelaut dan Crewing Dept yang ingin memohon Panama Certificate of Endorsement.

Panama COC (Sijil Kekompetenan), Panama Sijil Kompetensi dan Pengendorsan, Buku Pelaut
Mempunyai COC Panama adalah penting bagi pelaut yang ingin melanjutkan peluang pekerjaan dan alternatif mereka. Mempunyai COC Panama membolehkan orang untuk bekerja di mana-mana vesel Panama bendera yang meluaskan peluang mereka sejak lebih daripada 50% daripada kapal dunia berbendera Panama dan jumlah itu meningkat.Contohnya kebanyakkan Kapal Malaysia didaftarkan atas bendera Panama dan Port Kelang.
Kebanyakan faedah mempunyai COC Panama datang dari pentadbiran kerajaan sebenar yang menjalankan semua perniagaan marin Panama. Organisasi ini dipanggil Pihak Berkuasa Maritim Panama, ia juga diiktiraf oleh IMO, diiktiraf di seluruh dunia dan syarikat kami yang strategik berdaftar dengan mereka. PMA menawarkan perkhidmatan yang baik dan kawalan ke atas dokumentasi Panama pendaftaran dan marin. Perkhidmatan-perkhidmatan dan kawalan memberikan pemegang dokumen atau banyak manfaat pemegang pendaftaran.
Semua kakitangan yang bekerja di atas kapal kapal yang didaftarkan dengan Bendera Panama diperlukan untuk mempunyai sama ada Jangka Panama Sijil Penuh Kompetensi (CoC) atau Sijil Pengendorsan (dikenali sebagai CoE, CRA, CDC) bagi PK yang dikeluarkan oleh lain-Flag Negeri, dan Buku Pelaut Panama Pelepasan. Ini juga termasuk semua penilaian dan kakitangan lain seperti kakitangan sokongan. Di Konsulat kita boleh membantu anda atau pelaut anda mendapatkan CoC Term Penuh atau CoE, bersama-sama dengan Buku Pelepasan Pelaut.

Apabila proses permohonan bermula, kita juga akan mengeluarkan Sijil Temporal (CT) yang melayakkan kelasi itu untuk menjadi sepenuhnya mampu untuk bekerja di lembaga Panama Bendera Negeri kapal selama 3 bulan manakala CoC atau CoE sedang diproses. CT akan dikeluarkan dan dihantar fizikal dalam kurang daripada 24-48 jam termasuk masa kurier ekspres. Sebelum CT tamat tempoh anda akan menerima PK Jangka Penuh anda atau CoE.

* Ratings: pengalaman yang diperlukan untuk Pelaut Dapat dan kedudukan Peminyak adalah sekurang-kurangnya enam (6) bulan. Pemohon untuk Pelaut Dapat dan

Jawatan Peminyak bahawa sijil hadir kecekapan dari Pentadbiran mereka dengan Pengawalan II / 4 dan III / 4 Konvensyen STCW tidak perlu mengemukakan bukti mengenai pengalaman.
* Penilaian: Ia adalah mandatori bahawa jawatan Serang dan Motorman mempunyai sekurang-kurangnya sebelas (11) bulan pengalaman minimum sebagai Pelaut Dapat atau Peminyak, masing-masing.
* Juruteknik Marin: Untuk penarafan ini, ia hanya perlu untuk menghantar surat dari syarikat perkapalan yang menyatakan bahawa pemohon akan belayar dengan pangkat ini.

Penting semasa untuk submission seperti berikut:
•Passport
•7 keping gambar ukuran 3x3 cm berlatar belakang merah.
•Medical Fitness Certificate


Rank
Certificate of Competency (CoC)
Watch-Keeping Certificate
Basic Training Course
GMDSS License
Letter or proof of experience in months
1
Master, Chief Engineer, Chief Officer
X
2
Other Officers
X
3
Ship Security Officer
X
4
GMDSS
X
X
5
Able Seaman, Oiler
X
X
6
6
Boatswain, Motorman
X
X
11
7
Ordinary Seaman
X
No
8
Marine Technician, Cook, Yacht's Personnel
No


 Bayaran
Certificates of Endorsement (CoE/CRA/CDC)
$USD
€EUR
1 Master, Chief Engineer, Chief Officer
285.00
256.50
2 Other Officers
280.00
252.00
3 Ship Security Officer, GMDSS (each)
195.00
175.50
4 All Ratings (AB, OS, Marine Tech., Steward, Cook…)
185.00
166.50
5 Yacht's Personnel
170.00
153.00
Nota: Selain dari bayaran diatas, anda akan dikenakan bayaran USD 10 setiap 7 keping gambar yang diprint oleh Panahon.
Semoga artikel ini membantu anda.
Sila layari laman web Panama untuk maklumat lanjut - http://www.consulpanama.com/
 

3 comments:

  1. kalau locasinya di indonesia bagaimana cara memohon nya panama coc

    ReplyDelete
  2. Mau buat buku panama mohon info alamatnya saudara trimakasih

    ReplyDelete
  3. Slamat sore pak /bu..RAPIKA mau nanya
    Apa saja ya syarat pembuatan buku panama untuk bagian cook?
    Trimakasih

    ReplyDelete